Ontwikkelingsstimulatie


Elk kind ontwikkelt op zijn eigen tempo en zijn eigen manier, maar bij sommige kinderen verloopt de motorische ontwikkeling niet zo vanzelfsprekend. Deze ontwikkeling baseert zich op het bereiken van de motorische mijlpalen (bijvoorbeeld omrollen, tot zit komen, staan en stappen). Indien er zich een afwijking of vertraging voordoet, kan kinesitherapeutische begeleiding nodig zijn om de motorische ontwikkeling te stimuleren.
Baby’s waarbij ontwikkelingsstimulatie van nut kan zijn:
- Motorische achterstand: niet komen tot omrollen, zitten, kruipen, stand…
- Asymmetrie met voorkeurshouding (eventueel afplatting van het hoofdje)
- Poepschuivers
- Orthopedische problemen: klompvoetjes, torticollis…
- Prematuur
- …


Psychomotorische therapie


Psychomotoriek is gericht op het kind in zijn geheel. ‘Psyche’ betekent geest en ‘motoriek’ betekent bewegen; denken en doen. Onze handelingen worden vanuit het denken gestuurd om doelgericht te kunnen bewegen. In de therapie wordt bewegen als uitgangspunt gekozen met als doel de algemene ontwikkeling te verbeteren. Er wordt op een speelse manier gewerkt rond de basisvaardigheden van een kind. Zo zal het kind een positieve ervaring beleven en wordt er meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld gecreëerd.
Bij kinderen met DCD (developmental coordination disorder) gaan we via de psychomotorische therapie taken oefenen die moeilijk zijn voor hen. Er worden strategieën aangeleerd die het uitvoeren van een taak vergemakkelijken. Ook worden er tips meegegeven die handig kunnen zijn in het dagelijks leven. 
Kinderen met zowel grofmotorische als fijnmotorische problemen kunnen baat hebben bij deze therapie. Specifiek kunnen ook schrijfproblemen aangepakt worden. Andere problemen zoals visueel-ruimtelijke problemen, moeilijkheden met lichaamsbesef of leerproblemen zijn hier ook van toepassing.


Ademhalingskinesitherapie


Verschillende aandoeningen kunnen zorgen voor vastzittend slijm in de longen of luchtwegen. Dit zorgt ervoor dat de longcapaciteit beperkt wordt en er ademhalingsmoeilijkheden ontstaan. Het doel van ademhalingskinesitherapie is het vrijmaken van de luchtwegen en longen. Via autogene drainage wordt het overtollig slijm losgemaakt. Hierna kunnen de slijmen worden opgehoest via verschillende technieken.


Enkele voorkomende luchtwegaandoeningen:
- Longontsteking of luchtweginfectie
- Astma
- Mucoviscidose
- RSV


Neuromotorische revalidatie


Kinderen met neurologische problemen, zoals cerebral palsy of spierziekten, kunnen baat hebben bij kinesitherapie. Verschillende problemen worden aangepakt zoals spierkrachtverlies, verminderde coördinatie, evenwichtsproblemen, mobiliteitsproblemen… 


Typ10


Wat is het?
Typ10 is een kindvriendelijke methode om blind te leren typen. De cursus bestaat uit 10 lessen van 1 uur. Per les worden de verschillende letters en tekens per vinger aangeleerd. Dit alles gebeurt op een speelse manier aan de hand van kleuren, versjes, prenten, spelletjes… Alle zintuigkanalen worden geactiveerd waardoor het gemakkelijker is de plaats van de letter te onthouden en alles te automatiseren. Er wordt geen tijdsdruk opgelegd, zodat ieder kind op zijn eigen tempo kan leren.


Voor wie?
De typcursus is bedoeld voor alle kinderen vanaf 9 jaar (vanaf 3e leerjaar). Deze methode is ook heel geschikt voor kinderen met leer- of ontwikkelingsproblemen.


Praktisch?
Er worden 10 lessen van 1 uur gegeven, individueel of in groep. Het kind neemt een eigen toetsenbord/laptop mee naar de les. Hier kan dan zowel in de les, als thuis op geoefend worden. Er wordt verwacht dat er 10 minuutjes per dag geoefend wordt.


Prijs?
Met voorschrift: tarieven volgens het RIZIV van toepassing + 15 euro voor het werkschriftje
Zonder voorschrift: 190 euro (schriftje inbegrepen)